петък, 29 май 2009 г.

На МКС - 6 човека екипаж

След дълги подготовки и преговори , най-сетне настъпи деня в който на МКС екипажа беше увеличен до 6 човека.
Днес 29 май 2009г , пилотираният космически кораб 'Съюз ТМА-15' в автоматичен режим се скачи с Международната космическа станция.
В момента там има уникален по състав международен екипаж.
Двама руснака, белгиец, канадец, японец и американец
- Геннадий Падалка, Роман Романенко, Фанк Де Винне, Коичи Ваката и Роберт Брент Тирск.

Някой възторжени ентусиасти ще кажат - това е голям ден за международното сътрудничество - голям успех.
Да така е , но от друга страна дали това не е края на това сътрудничество.
Първоначално проекта е замислен като международен проект с основни партньори Русия и САЩ.
В момента само тези две страни имат средстава за доставяне на хора на станцията.
При първоначалните договорености е имало споразумение, кои какво кога и за какви пари ще доставя на МКС.
Строежа на станцията изостава от графика. Американците загубиха две совалки и бяха спрели полетите за почти две години. След това почти всеки полет се отлага многократно.
По ред причини както вече знаем е планирано спирането на изпозлването на совалките.
А ново превозно средство американците все още нямат готово.
Можеби за да се възползват от ситуацията ... или по други причини ... , но при всички положения основните причини са финансови, от този момент започва разделяне на ресурсите на станцията, което на мен изобщо не ми звучи като успех в сътрудничеството.
Всеки ще си използва 'своите' уреди и космонавти/астронавти. Ако нещо бъде изпозлвано съвместно , съответна комисия на Земята , ще изчислява кой на кого колко е длъжен. Или ако даден космонавт/астронавт ... помага на други в някаква дейност, отново ще има изчисления - кой на кого и колко.
Според мен такова нещо е имало от самото начало , просто сега ще се детайлизра още повече този процес.( все пак до масовата публика не достига голяма част от информацията)
След спирането на американските совалки, основенон превозвач става Русия.
Вярно е - ЕКА направи успешен опит - транспортен кораб. Но при планове за 1 кораб на 1.5г при реалност от 4 кораба 'Прогрес' за година за обслужване на станцията , просто няма място за сравнение.
Очаква се японския транспортен кораб да бъде готов в най-скоро време. Но това също няма да реши проблемите.
Интересен момент внесе новина от вчера. На проведената среща на страните учатници в проекта МКС, Роскосмос и НАСА са подписали допълнение към предварителните договори.
С това допълнение Роскосмос за 306 млн долара, се ангажира да доставя до МКС и обратно астронавти на НАСА и ограничен обем товари за 4 полета през 2012-2013г.
Кое е интересното - интересното е , че публично е обявено , че совалките спират да летят в края на 2010г, а новия 'Орион' в най-добрите варианти ще е готов през 2014г.
Или има нещо което не е публикувано .. или се очертава поне 2-3 години американците да не летят в космоса... или разчитат на други средства за предвижване до МКС.
Какви потенциални други средства би могло да се появят в това време ?
Реално - аз единствено знам за Виржин Галактик и ... Великата страна на изгряващото слънце. Това са единствените за които публично е известно , че могат да го направят.
Но тук има малко но - даже и да могат да полетят , за да се скачват с МКС са нужни доработки и оптит ... който го няма Виржин Галактик , а Китай - да , те направиха успешни опити за скачване , но още са далече от това което е нужно.
Трябва да е ясно , че проблемите са не само технически , но и политически и не е реално за такива кратки срокове да се преодолеят.

Но да се върнем към текущият триумф и да се радваме на успеха. От днес имаме 6 човека постоянен екипаж на Международната станция. Успеха си е успех.

Няма коментари:

Публикуване на коментар